Hble. Sra. Lourdes Ciuró i Buldó
Consellera de Justícia
Departament de Justícia
Generalitat de Catalunya
Honorable senyora,
Els sindicats de l’àmbit penitenciari CCOO, UGT, CSIF, CATAC i INTERSINDICAL li sol·licitem una reunió urgent per a tractar la greu situació en la qual ha quedat el col·lectiu penitenciari a conseqüència de les decisions preses dins del nostre àmbit i que han deixat un llegat d’enuig, preocupació i desànim entre tots els treballadors i treballadores.
Les polítiques de cortines de fum continues, el bloqueig sistemàtic de negociacions, l’envelliment descontrolat de la plantilla i la inestabilitat laboral dels interins, amb taxes d’interinitat excepcionals, però especialment la criminalització de la tasca dels professionals penitenciaris, han sigut les tòniques no resoltes i fins i tot alimentades per l’anterior administració del departament i de la secretaria de mesures penals, que van provocar que al mes de novembre de l’any passat, CCOO, UGT, CSIF i CATAC demanéssim la dimissió de l’actual secretari de mesures penals.
L’aplicació des de l’1 de maig d’aquest any de la Circular 2/2021, que introdueix un nou protocol d’aplicació de mesures de contenció, pèssimament pensat, mal redactat, molt conflictiu, amb enormes llacunes i al mateix temps excés de regulació, i que tot ell emana una profunda desconfiança cap a l’experiència dels treballadors i treballadors penitenciaris catalans, ha creat una situació d’enorme desànim i alhora de profund enuig en la plantilla que amenaça d’explotar de manera incontenible i ja mateix en forma de mobilitzacions si no s’encara d’una manera ràpida i efectiva.
Per desgràcia la Circular 2/2021 és l’últim problema, i potser un dels més greus, però no és de cap manera l’únic. L’envelliment desbocat d’una plantilla destinada a tractar amb interns nascuts una generació posterior, i a enfrontar situacions de violència, incendis i tota mena d’emergències, requereix un acord per a la jubilació anticipada i la 2a activitat. Comptem ja amb un excel·lent informe tècnic realitzat per un grup de treball amb totes les dades precises, i que es va impulsar des de l’administració i els agents socials. Donar-li finalització mitjançant un acord, desbloquejant la situació de paràlisi que va causar la falta de govern, es fa més urgent i necessari que mai.
Però també cal que l’administració resolgui de manera immediata i urgent els problemes que ara mateix amenacen de malbaratar el sistema penitenciari català, i cal que ho faci negociant de manera oberta i decidida amb els representants de les treballadores i treballadors penitenciaris catalans:
- Concursos de trasllats anuals en totes les àrees i concursos de comandaments
- Integració del PRP al complement específic.
- Resposta efectiva al gravíssim problema de les agressions
- Nou acord de borsa d’interior i de travesses per tractament
- Un nou acord de condicions de treball.
- Instar i promoure des del Govern i el Parlament de Catalunya el reconeixement com agent d’autoritat.
- Ofertes públiques periòdiques i per tots els col·lectius que permetin la consolidació dels llocs de treball pel personal interí.
- Execució del pla d’equipaments i dels nous centres penitenciaris de la Zona Franca
- Pla de carrera horitzontal i de promoció professional.
És per tot això, i especialment per tractar els temes més greus i urgents que CCOO, UGT, CSIF, CATAC i INTERSINDICAL sol·licitem una reunió urgent amb vostè, la nostra consellera, i amb el secretari general del departament.
Barcelona, 31 de maig de 2021