
EL DEPARTAMENT DE JUSTÍCIA VOL IMPOSAR EL SEU CRITERI A LES BASES DEL CONCURS DE TRASLLATS POST-ESTABILITZACIÓ
Aquest matí UGTPRESONS hem mantingut una reunió amb l’Administració penitenciària que s’ha centrat principalment en diversos aspectes que encara no s’havien abordat que podrien incidir en el desenvolupament dels concursos de trasllats que s’aniran convocant en els pròxims mesos.
DRET DE RETORN DELS FUNCIONARIS TRASLLADATS FORÇOSAMENT
La primera part de la reunió s’ha centrat en una qüestió encara per resoldre com és la del dret de retorn del personal penitenciari de carrera que va ser traslladat de manera forçosa a un altre centre penitenciari i localitat, com a conseqüència del tancament del centre penitenciari on desenvolupaven funcions amb caràcter definitiu.
L’administració ens informa novament dels professionals que van ser traslladats de manera forçosa en el seu moment i encara no han pogut retornar a ocupar un lloc amb caràcter definitiu la localitat d’origen i que, per tant, podrien acollir-se a aquest dret de retorn:
- Tancament del CP. Girona: 16 funcionaris.
- Tancament del CP. Tarragona: 25 funcionaris.
- Tancament del CP. Homes de Barcelona: 228 funcionaris.
L’administració planteja el seu particular criteri en el sentit que aquest dret de retorn que tindrien aquests companys només operaria una sola vegada i que si en el pròxim concurs de trasllats no obtenen plaça a la localitat de la qual van ser traslladats de manera forçosa, doncs ja haurien perdut l’opció del dret de retorn als següents concursos.
Evidentment, UGTPRESONS no estem en absolut d’acord amb aquesta interpretació que fan de l’acord que vam signar el 16 de juny de 2008 i que regula que les convocatòries dels concursos de trasllats contemplarien la prioritat de retorn a la localitat d’origen per al personal desplaçat forçós que ocupés llocs amb caràcter definitiu.
És per això que UGTPRESONS hem exigit el compliment del Pacte del grup de treball del personal penitenciari relatiu a les condicions a aplicar en els trasllats de dependències de l’àmbit penitenciari de 16 de juny de 2008, que recull al punt 4t:
“Les convocatòries de concursos generals contemplessin la prioritat de retorn a la localitat d’origen, per una vegada, per al personal que hagi estat traslladat forçosament amb canvi de localitat d’acord amb el punt 6.3 de l’Acord de la Taula Sectorial de negociació del personal d’administració i tècnic, entre l’Administració de la Generalitat de Catalunya i les organitzacions sindicals representatives del personal funcionari penitenciari en relació amb les seves condicions de treball per al període 2003-2005”.
En relació amb l’apartat anterior UGTPRESONS hem defensat que:
- La participació voluntària del personal traslladat forçosament en un procés/concurs de trasllats anterior, que hagi comportat un canvi de lloc de treball a la mateixa localitat a la que van ser traslladats o a una altra diferent de la que va ser traslladat de manera forçosa no esgota el dret de retorn futur.
- Que es compleixi l’esperit de l’acord i, per tant, s’apliqui el dret de retorn en el sentit que aquest finalitza un cop l’afectat pel trasllat forçós aconsegueix, participant en els futurs concursos, retornar a la localitat de la qual va ser traslladat forçosament.
- Aquest dret també opera per als diferents cossos de rehabilitació i, per tant, ha d’aparèixer a les bases dels propers concursos de trasllats d’aquests cossos.
- Que els futurs concursos generals de trasllats apareguin les places necessàries fins que les persones afectades puguin esgotar el seu dret de retorn, entenent com hem dit, que la sol·licitud de participació no extingeix el dret si no s’aconsegueix efectivament el canvi de destinació definitiva a la localitat de la qual va ser traslladat forçosament.
Això a la pràctica comportarà que al concurs de trasllats que ara s’ha de publicar, tant els 16 funcionaris procedents de Girona com els 25 de Tarragona tindran preferència a l’hora d’optar a una destinació definitiva al CO Girona, on s’oferiran 5 vacants (4 Gmo i 1 Go) i al CO Tarragona, on s’oferiran 12 vacants (9 Gmo i 3 Go), respectivament. En el cas de les persones afectades pel tancament del CP Homes de Barcelona, aquests 228 podran optar a un nombre de 37 places disponibles entre les 23 del CP Dones (2 Gamp, 6 Gamv, 13 Gsi i 2 Go) i les 12 places del CO de Barcelona (12 Gmo i 2 Go), a l’espera de la posada en funcionament del nou centre obert que s’està construint a la ciutat de Barcelona i que està previst sigui el 2025/2026.
UGTPRESONS hem advertit que si el que volen és la nostra signatura per pactar els termes del dret de retorn, aquesta només es produiria sota els criteris que hem plantejat.
GRAU CONSOLIDAT PER PARTICIPAR AL CONSURS DE TRASLLATS
L’Administració ens sorprèn informant-nos que s’ha produït una reinterpretació normativa que comportarà que tots els funcionaris de carrera del cos de Tècnics Especialistes de la JU030 i els que superin una oposició d’aquest cos a partir d’ara, passin automàticament a tenir un grau personal consolidat 15 enlloc del 13 que operava fins ara.
Explicat així podria arribar a ser una bona notícia, tot i que a efectes retributius no significaria cap modificació, però l’afectació que tindria al concurs de trasllats del cos de Tècnics Especialistes podria ser important ja que, en estar inclosos a la 1a fase del concurs els funcionaris de carrera antics que vulguin participar i també els de la JU030, un nombre indeterminat d’aquests darrers podrien superar en puntuació als primers.
L’anomalia que representa el fet que els funcionaris de carrera del cos de Tècnics Especialistes dels processos selectius JU026 i anteriors no hagin tingut l’oportunitat de participar en un concurs de trasllats just abans de la convocatòria de la JU030 era un greuge que s’havia de corregir i per això UGTPRESONS vam proposar, i així es va aprovar, que el grau consolidat tingués una puntuació substancialment diferent.
Naturalment si ara s’equilibren els graus consolidats de tots els participants, doncs el problema està servit.
UGTPRESONS considerem positiva aquesta nova interpretació en relació al grau personal que planteja el Departament de Justícia, però com en matèria retributiva no afectarà en res, considerem oportú i just que es dugui a terme un cop resolt el concurs de trasllats que ara es convocarà.
Per tant UGTPRESONS demanarem que aquesta modificació es faci amb posterioritat a la resolució del concurs de trasllats, per defensar el que creiem que es just que no es un altra cosa que permetre que centenars de companys que no han pogut concursar durant anys no es vegin perjudicats per una situació totalment atribuïble a la nefasta gestió de la nostra administració durant dècades.
CALENDARI DE PROCESSOS SELECTIUS I DE PROVISIÓ
L’Administració ens han presentat el nou calendari amb la previsió de convocatòries, que queda de la següent manera:

UGTPRESONS
Barcelona, 16 d’octubre de 2024