
Assisteixen el director, el sotsdirector de Règim Interior, la secretària Tècnica Jurídica, la gerent, la sotsdirectora de Tractament, la cap de l’oficina de Recursos Humans i el cap de l‘oficina de Suport a l’Equip Directiu, per la part sindical, UGTPRESONS i Ccoo.
PRÈVIA
És la primera reunió amb la direcció del centre renovada, ja que tenim nou director, nova gerent i nova sotsdirectora de Tractament, que es presenten tot i que ja ens coneixem força bé. Els donem la benvinguda. El director comenta que ofereixen col·laboració, bon enteniment i cooperació amb les organitzacions sindicals. Volen engegar una nova etapa i sembla que comencem amb bona sintonia.
Proposen crear un espai de comunicació fluida entre l’equip directiu i les organitzacions sindicals representatives de manera que les demandes o qüestions que puguin sorgir de manera bidireccional es puguin resoldre de manera ràpida i eficaç, sigui utilitzant la xarxa informàtica del centre o eines de treball tipus Teams, a més a més de les reunions periòdiques i les extraordinàries que siguin necessàries per tractar temes urgents. És un bon punt de partida.
PERSONAL
Actualment, la situació de la plantilla és força problemàtica amb relació a l’elevat nombre de baixes. Dels més de 650 treballadors/es del centre, tenim un total de 89 baixes en el conjunt del centre, de les quals en tenim cobertes unes 50. Cal tenir present que comptem amb els 50 reforços que van venir a l’estiu, que s’han mantingut i previsiblement es mantindran gràcies a l’increment net de plantilla fruit del nou acord.
El gruix de les baixes afecta el personal d’interior, algunes a oficines i residual a tractament, amb unes 5 persones de baixa. La situació més complicada la tenim amb el % significatiu de caps d’unitat absents, molts amb baixes de llarga durada. Amb relació a aquest punt, hem exigit que es cobreixin les baixes, perquè amb el procediment actual que estableix que es cobriran amb les llistes dels aspirants que van aprovar el darrer concurs de comandaments sense obtenir plaça, la cobertura hauria de ser pràcticament immediata. UGTPRESONS demanem que cal exigir-ho així a la secretaria.
D’altra banda, a UGTPRESONS ens preocupa també el problema constant que té l’oficina de gestió penitenciària amb continues rotacions de personal nou. Aquesta unitat, com d’altes, fa una feina molt complexa i delicada pel que fa a burocràcia judicial i expedients penitenciaris, que requereix mesos de formació per al personal nou per la complexitat i especificitat de les tasques encomanades. Sempre són els grans oblidats de l’administració, i per nosaltres és un personal imprescindible en tot l’engranatge penitenciari i cal que també s’estudiïn en detall les seves demandes.
Per això, com s’ha parlat amb la Direcció, considerem necessari i inajornable, la creació d’una borsa específica (d’interins, reforços, substituts…) de Genèric d’Oficina, tal com recull el nou acord condicions laborals 2024/2027, que permeti assegurar que aquesta gent formada durant mesos, si és cessada, pugui continuar cobrint en qualsevol moment una baixa o llicència en aquesta àrea amb més agilitat i eficàcia, i que no suposi una constant i breu renovació de personal. Evidentment, tota aquesta mesura ha de ser extensible a l’oficina de RRHH i de Gestió Econòmica, que compten també amb una gran complexitat en les seves tasques.
Per això, UGTPRESONS agraïm i reconeixem la feina que fa el personal d’oficines en general, molt sovint en condicions precàries. Per la nostra part, continuarem perfilant aquesta demanda amb l’Administració fins que sigui una realitat, ja que sabem que ja s’està treballant en aquesta línia en el desenvolupament del nou acord.
CONCURS HORARI ANUAL
UGTPRESONS hem reiterat novament la demanda de convocar urgentment el concurs horari anual de les àrees mixtes, tal com estableix la Instrucció 2/2008. Recordem que aquest s’havia ajornat per part del Consell de Direcció a l’espera de la signatura del nou acord. Signat aquest i, davant una imminent convocatòria de concurs general de trasllats, és necessari realitzar-lo perquè la plantilla tingui oportunitat de consolidar o triar horari. Tanmateix, cal que surtin totes les places que s’han generat en els últims mesos, jubilacions, baixes, etc., per tal que els/les companys/es puguin accedir a aquestes vacants. UGTPRESONS exigim transparència en les places no cobertes definitivament, i que es deixi de col·locar a gent en determinades places sense convocatòria pública, ja que això la plantilla l’entén com favoritisme.
La Direcció es compromet en convocar en les setmanes vinents el concurs horari i resoldre´l en el termini més curt possible.
MESURES + 55 anys
Recordem a la plantilla que el període per presentar la instància finalitza el pròxim dia 15.10.24. La direcció informa com es realitzarà tot el procés: a hores d’ara, l’oficina de RRHH està recopilant les sol·licituds de les mesures de + 55 anys. Un cop vençut el termini, RRHH ha de comunicar les dades recavades al centre directiu, i és aquest qui donarà les indicacions als centres de com fer les assignacions i els criteris a tenir en compte. Manifesten que no serà gens fàcil implantar aquestes mesures però que a partir de la radiografia obtinguda amb les sol·licituds, i seguint les indicacions del Centre Directiu, s’intentarà respectar les eleccions dels interessats. La Direcció ens informa que a la normativa acordada ja s’estableix excepcionalment, com a últim recurs si no es poden garantir totes les demandes, un sistema de rotacions periòdiques per tal que tothom tingui opció de ser col·locat a un lloc adient i complir amb les mesures acordades.
La cap de RRHH ens informa que hi ha 250 persones a la plantilla amb 55 anys o més, dels que uns 70 ja han manifestat via sol·licitud les seves preferències.
CIRCULAR 2/2024
La direcció comenta la feina que s’està fent amb la nova circular sobre el procediment d’accés, suspensió i extinció de la relació laboral derivada del nou Acord, com es cataloguen els llocs de feina, els canvis que caldrà fer i les actuacions que s’estan duent a terme. L’aplicació suposarà un canvi radical en les destinacions laborals de la població interna, en pro de la seguretat, siguin destins modulars, extra modulars o feines d’especial rellevància o perillositat, que caldrà valorar plaça a plaça i intern a intern.
Ens confirmen que ja s’estan retirant les eines dels tallers i posant-les a lloc segur de manera que l’accés dels interns sigui molt difícil. D’altra banda, també s’estan avaluant els interns idonis per a cada destinació, intentant conjugar el dret a la feina, la seguretat del personal funcionari i laboral, i la normativa actual.
Respecte a les cafeteries, aquestes s’ocuparan amb interns degudament seleccionats fins que no tinguin personal extern, la qual cosa s’està gestionant ja al grup de treball de seguiment de l’Acord de condicions laborals.
OBRES
S’han començat les obres d’instal·lació de fibra per encetar aviat el programa EN VIU. Aquesta acció és necessària per posar en funcionament els quioscos instal·lats als mòduls que permetran als interns autogestionar-se les seves demandes com les relacionades amb el seu peculi, fer videotrucades, enregistrar instàncies adreçades a les diferents àrees: com a comunicacions, sol·licitar informes o entrevistes als professionals de rehabilitació, entre d’altres més accions. Es preveu que tot estigui operatiu el mes d’abril de 2025.
També aquest mes d’abril de 2025, per fi, començaran les tan necessàries obres de substitució del terra del DERT, molt deteriorat des de fa molt i que implica importants problemes de seguretat.
Sobre aquestes mateixes dates, la Direcció preveu que també s’iniciïn les obres de la nova infermeria, i que tindran una durada aproximada de dos anys perquè suposarà una reforma global del departament. UGTPRESONS demanem que no s’ajornin més, ja que el centre necessita amb urgència disposar d’una infermeria en condicions i una psiquiatria adient, tenint en compte el problema de salut mental que tenim al centre.
D’altra banda, el subdirector d’interior ens informa que també es faran obres als mòduls residencials per condicionar les sales d’escorcolls i equipar-les amb càmeres de gravació d’imatge i so.
Un altre punt calent són els vestuaris. UGTPRESONS demanem una solució definitiva a l’estat lamentable i inacceptable dels vestidors. És quasi un tema de jutjat de guàrdia. En aquest sentit, la direcció n’és conscient de la greu problemàtica que hi ha i la necessitat urgent de fer obres d’emergència que, bàsicament seria fer tot l’espai nou de dalt a baix. En aquest sentit, demanaran formalment un projecte de reforma global, i mentrestant s’intentarà arranjar tant com sigui possible des del mateix centre, com instal·lar les carxofes de les dutxes i millorar la neteja.
Davant les queixes rebudes per part de la plantilla nouvinguda, la gerent comenta que estan a punt de rebre les noves taquilles necessàries per incorporar als vestidors.
UGTPRESONS hem demanat que es faci la demanda de col·locació d’endolls per a cotxes elèctrics al soterrani i que es repari la porta del pàrquing exterior que sempre queda oberta. La gerent informa que aquest mateix matí han canviat el motor de la porta i que ja està reparada.
Amb relació al tema de les plagues, la gerent ens informa que s’ha de modificar el protocol, que la responsable de riscos laborals ja hi col·labora i que aquesta mateixa pot activar-lo, per donar més fluïdesa al control de la plaga. Això no obstant, cal conscienciar els interns que informin immediatament, ja que sovint ajornen o no informen d’aquestes plagues, com les xinxes, per tal d’evitar que els retirin la roba, seguint el protocol, per por a que se’ls faci malbé, a l’haver de rentar-la a alta temperatura.
Preguntat per l’antic MSOB, la direcció explica que està previst enderrocar-lo però mantenint part de la zona de tallers com magatzem, i una altra zona com àrea de formació per la plantilla. Aquest espai formatiu es compartirà amb el centre de Joves, i està prevista ben aviat la col·locació d’un nou tatami per les futures noves formacions en defensa personal que s’han aconseguit amb el nou acord.
DOTACIÓ DE VESTUARI PER AL PERSONAL
La gerent ens comenta que s’estan fabricant nous pantalons més adients que els actuals quan als teixits i que tan bon punt estiguin enllestits es distribuiran. D’altra banda, ens recorda, que el centre disposa de poc espai d’emmagatzematge, però davant la necessitat d’algun canvi de peça roba, reposició, etc., si no hi ha estoc al centre, es demanarà sense dilacions a Barcelona.
ALTRES TEMES
UGTPRESONS ens queixem del gran problema que arrosseguem des de fa anys amb l’obsoleta interfonia que resta a la majoria de mòduls (no s’escolten, fallen les connexions amb les cel·les, no es poden transferir, etc.), amb l’afegit que les noves centraletes d’intèrfons instal·lats en alguns mòduls no es poden tampoc transferir ni a l’accés central ni a C-30. Tot plegat suposa un greu problema de seguretat que s’accentua en els torns de nit i que fa molt que UGTPRESONS denunciem. La direcció és conscient de tot això, i es compromet en donar-li prioritat per tractar-lo amb l’empresa de manteniment, i traslladar un informe detallat de la situació a l’àrea corresponent de la Subdirecció General.
Pel que fa a la formació a unitats especialitzades, com ara la de la unitat C-30, es farà una nova ronda de formació per estendre-la a un major nombre de persones.
Salut!
Secció Sindical d’UGTPRESONS a Quatre Camins
La Roca del Vallès, 09.10.24