La importància de les estadístiques

Dos intens més d’agressió al CP Joves

Dos intents més d’agressió se sumen avui a les agressions que van patir els companys del Departament Especial a l’inici de la Setmana Santa, i que van requerir assistència mèdica i baixa laboral.

No sabem si algú del nostre Departament de Justícia podria analitzar què està passant a les presons catalanes, a què és degut aquest augment de l‘agressivitat dels interns entre ells i sobretot cap als professionals del Centre i posar els mitjans que el Reglament Penitenciari i la resta de Lleis Penitenciàries els permeten per reconduir aquesta situació i garantir la seguretat de la població reclusa i dels treballadors i treballadores penitenciaris/àries. Perquè sembla que estan oblidant que la reinserció i la seguretat no només s’aconsegueix desescalant, encara que aquesta és la primera mesura que tots i totes nosaltres apliquem davant un conflicte. Quan els arguments s‘exhaureixen i l‘estat de l‘intern continua sent d‘extrema agressivitat i alteració, les nostres lleis preveuen mesures de protecció i contenció que no s´estan deixant aplicar.

El nostre equip Directiu hauria de ser garant de la nostra seguretat i de la seguretat de la població reclusa. Ells són els que viuen de primera mà aquests greus incidents i els que, quan es compleixin tots els condicionants per aplicar mitjans de contenció, els haurien d‘autoritzar.

Si és cert que des dels despatxos de Zona Franca s‘estan donant directrius a les direccions dels Centres per la no aplicació de certs mecanismes, legalment reconeguts, que reduirien la intensitat i la durada de les situacions d‘extrema violència que patim a les nostres presons, estaríem davant la manipulació intencionada de les estadístiques. No sabem amb quina finalitat.

Si en cap dels casos en què es podria fer servir la contenció s‘autoritza, encara que això provoqui situacions de greu perill i augment de les agressions, òbviament, les contencions baixen. Però el preu que paguem és molt car.

Tenim mitjans legals que ens permetrien augmentar la nostra seguretat com ara els aerosols d´acció adequada, però el nostre Departament no autoritza el seu ús com a mitjà de protecció davant les agressions que patim els professionals penitenciaris. Fins a quant? Fins al dia que el dany que patim sigui irreversible? Malauradament, fa poc més d‘un any ja vàrem viure un greu episodi, cal recordar-ho?

Per altra part, volem posar de manifest que el nostre Centre Penitenciari, per la seva estructura i el perfil d´interns que tenim no pot funcionar amb el nombre d‘interns reclusos que tenim.

Ens preguntem on ha anat a parar el compromís que la nostra secretaria va adoptar en relació amb el trasllat d´interns majors de 21 anys quan el nombre d’interns fos superior a 280 interns.

No només hem arribat a aquest número d´interns sinó que l´hem superat en més de 40 i el trasllat d´interns no arriba, i la RLT no es compleix. Un RLT, que valgui dir, és de principis del mil·lenni.

El nostre DERT té una capacitat insuficient per acollir els primers graus i els sancionats, precisament pel perfil d´interns que custodiem. Això obliga a traslladar sancionats a Departaments, com el d‘Ingressos, que no compten ni amb instal·lacions ni amb les mesures de seguretat imprescindibles per garantir la integritat física del personal de servei.

L‘intent d‘agressió patit pels funcionaris avui al Departament d‘Ingressos, amb un objecte punxant, és una prova objectiva del perill que suposa fer servir aquest Departament per complir sancions.

Salut!

Secció Sindical d’UGTPRESONS al CP Joves

La Roca del Vallès, 30 de maig de 2025.

Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Si continua navegant, considerem que accepta utilitzar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca