Ens prenen l’autoritat: mentre es fiscalitzen les contencions, els interns s’envalenteixen.
El Departament de Justícia ha fet pública una reducció del 22,4% en l’ús de les contencions mecàniques, mesura que s’aplica com últim recurs per la seguretat de l’intern, la pròpia o a tercers. Des de la secció sindical d’UGTPRESONS a Lledoners volem deixar molt clar que la reducció d’aquestes mesures no pot anar en detriment de la seguretat física i mental de la plantilla.
L’actual política del Departament obliga de manera sistemàtica a la direcció del centre a anar fins al DERT per intentar desescalar verbalment els interns més conflictius i violents. UGTPRESONS considerem que tota aquesta escenificació, transmet un missatge d’impunitat als interns, ja que les decisions d’aplicar les contencions acostumen a durar més d’una hora, i fins i tot han arribat a durar dues hores, cosa que també ha arribat a paralitzar el departament perquè els escamots d’intervenció han estat equipats esperant ordres tot aquest temps en detriment de les rutines diàries i el bon funcionament.
El resultat real al CP Lledoners d’aquesta directriu és clarament contraproduent, ja que quan qualsevol membre de l’equip directiu es persona al DERT per desescalar la situació, la major part de les vegades els interns s’envalenteixen més perquè sovint se senten importants i són els que acaben controlant la situació, per tant, els que acaben marcant les pautes i tempos dels DERTs. També genera en els interns una falsa sensació de “control” que cada cop és menys falsa i més real.
A més a més, al CP Lledoners estem fent front a un agost molt calent al Departament de Règim tancat amb l’absència absoluta i simultània de la majoria de l’equip directiu. Si es genera una dependència de la presència dels equips directius en pro d’una suposada reducció de les contencions, s’ha de respondre amb la responsabilitat de ser-hi i cobrir i prendre les decisions adequades amb celeritat. És amb l’exemple que es defensa la ratio del 25% de lliurança.
Els funcionaris i funcionàries que treballen al DERT de Lledoners ja pateixin un greu i constant risc psicosocial derivat d’haver de suportar pràcticament a diari insults, vexacions i amenaces greus per part d’aquests interns amb perfils altament conflictius o patologies psiquiàtriques.
Treballar sota una coacció verbal permanent, amb amenaces que sovint es fan extensives a les nostres famílies, genera uns nivells d’estrès crònic, ansietat i desgast psicològic (burnout) inadmissibles. Exigim que l’administració deixi de protegir exclusivament la imatge pública i reconegui que la violència psicològica també incapacita i provoca baixes laborals que es podrien evitar amb el suport institucional que ens manca.
Per una altra banda, si es volen erradicar definitivament les subjeccions mecàniques, l’administració ha de posar sobre la taula alternatives eficaces, segures i immediates per protegir tant els interns com els funcionaris en situacions de crisi violenta o agitació extrema.
UGTPRESONS exigim la regulació i dotació d’aerosols d’acció adequada que ja estan contemplats al Reglament Penitenciari. Aquesta mesura, llargament reivindicada i contínuament vetada per l’administració, és una eina clau de distància i contenció no lesiva que s’utilitza amb èxit en altres països. Permet neutralitzar de manera temporal la violència d’un intern agitat sense necessitat de
recórrer a la força física cos a cos ni a les immobilitzacions mecàniques al llit, reduint dràsticament el risc de lesions per a totes dues parts.
Agraïm que el Parlament creï grups de treball i que s’hagi aprovat la Llei 1/2026 que ens reconeix com a Agents de l’Autoritat, una victòria sindical històrica per a la nostra seguretat jurídica. Tanmateix, la burocràcia i el debat polític no resolen el dia a dia de les presons.
La reducció de contencions també requereix més personal per fer contenció verbal i preventiva. L’oferta pública anunciada per a aquest 2026 de 130 places per al cos de serveis penitenciaris i 40 places per a educadors és del tot insuficient per cobrir el dèficit estructural i l’actual ocupació dels centres, que frega el 90% .
UGTPRESONS EXIGIM:
- Restabliment de l’autoritat: Fi immediat de les polítiques de falsa desescalada que només serveixen per envalentir els interns agressius.
- Zero pressió política: Que el grup de treball constituït el 26 de març de 2026 al Parlament no es converteixi en un judici contra els treballadors. Les contencions salven vides.
- Implementació d’alternatives modernes: Obertura immediata d’un comitè tècnic per avaluar l’ús d’aerosols de protecció i contenció com a alternativa a la subjecció mecànica.
- Avaluació de riscos psicosocials: Exigim auditories immediates i independents de salut laboral a tots els centres per mesurar l’impacte de les amenaces i els insults en la salut mental de la plantilla.
- Formació i recursos: Si es volen reduir les subjeccions, calen més Unitats Psiquiàtriques i formació específica en salut mental i gestió d’estrès per a tota la plantilla.
Davant de la pressió mediàtica, unitat i fermesa. Continuarem defensant els drets, la dignitat, la salut mental i la seguretat de tota la plantilla.
Salut!
Secció sindical d’UGTPRESONS al CP Lledoners
CP Lledoners, 14 d’agost de 2026
